Dele ADSL med nabolaget
Ole Irgens
2004-04-14 07:51:05 UTC
Trådløse nettverk gir jo gode muligheter for naboer til å lage sine
egne "bredbåndsbolag". Kjøper man f eksempel NGT Delta 3000 og deler
den med fire naboer, får man en månedlig kostnad på 200 kroner, og så
sant man sikrer seg en noenlunde rettferdig fordeling av båndbredden
har man god kapasitet til en rimelig penge.

Jeg har ikke finlest ADSL-kontraktene, men er det lov å gjøre slikt?
Ikke at noen kan hindre meg dersom jeg avtaler uformelt med naboene,
det blir jo som å koble flere PCer på samme linjen internt i huset.

Dersom man gjorde noe slikt, hvordan burde man da ivareta sikkerheten
i et slikt nett? Blir det på samme måte som med offentlige WLAN-soner
på flyplasser, at hver PC er ansvarlig for egen sikkerhet, eller kan
man tenke seg at hver husstand som er påkoblet oppretter sine egne
"virtuelle" LAN? Hvordan skal i så fall dette gjøres i praksis?

Jeg spør litt for meg selv, og litt fordi problemstillingen er aktuell
i forbindelse med jobben; jeg arbeider i et boligbyggelag, og jeg ser
for meg at det kan være hensiktsmessig å etablere "delte"
ADSL/bredbåndsforbindelser i borettslag og bruke trådløst nettverk der
man ikke har god nok infrastruktur (og det har man ofte ikke).
--
Mvh

OI
Arve Olsen
2004-04-15 17:08:28 UTC
Post by Ole Irgens
[...]
Hvis man velger et bediftsabonnement er det mulig å sette opp et "lovlig"
internettnettverk i borettslag.

Det er allerede gjort i et borettslag på Nøtterøy ved Tønsberg. De deler på
en 2Mbit/s linje og betaler 70.- pr. mnd i husleia. De er ca 38 leil. og
installasjonen kostet ca 80000.- Det er da gått ut fra en telefonkontakt til
en av leilighetene i borettslaget. Innstallasjonen er utført av autorisert
firma.

Mvh. A.O.
Olav Tollefsen
2004-04-16 07:57:07 UTC
Post by Arve Olsen
[...]
Hvordan håndteres ansvar ved surfing på ulovlig innhold? Står eier av
abonnementet ansvarlig for hva brukerne gjør?

Olav
Ole Irgens
2004-04-16 22:29:36 UTC
Post by Olav Tollefsen
Hvordan håndteres ansvar ved surfing på ulovlig innhold? Står eier av
abonnementet ansvarlig for hva brukerne gjør?
Selvsagt ikke, det er da den enkeltes ansvar. "Ulovlig innhold" -
tenker du på det ytterst marginale problemet med barneporno? Såvidt
jeg vet er det sluttbrukers ansvar, og ikke den som står som juridisk
eier av et abonnement.
--
mvh

OI
Rolf Rasmussen
2004-04-16 22:42:59 UTC
Post by Ole Irgens
Såvidt
jeg vet er det sluttbrukers ansvar, og ikke den som står som juridisk
eier av et abonnement.
Sluttbruker er den som abbonementet står på. Les kontrakten med leverandør
så skjønner du nok at det er det. (Du har ikke lov til å videreleie osv. Dvs
den som abbonementet står på er ansvarlig for det andre gjør på leietager
sitt nett.)

Rolf
Ole Irgens
2004-04-16 23:56:23 UTC
Post by Rolf Rasmussen
[...]
Kjekt å vite at min arbeidsgiver, som eier og betaler ADSL-linjen hjem
til meg, er juridisk ansvarlig for det ulovlige innhold som måtte være
på min egen PC. Det er konsekvensen av det du skriver her.

At man ikke har lov til å videreleie linjen er helt greit. Men hva om
en kamerat av meg som er innom og får koble seg opp mot bredbåndet
mitt (helt gratis, så det er ikke videreleie) fyller sin medbrakte PC
med ulovlig svineri? Er det mitt ansvar? Tror nok ikke det.
--
Mvh

OI
Lasse G. Dahl
2004-04-17 19:36:30 UTC
Post by Ole Irgens
[...]
Ikke at han fyller sin egen maskin. Men hvis han bruker ditt abonnement
til å videresende, via P2P eller annet, vil det overraske meg om den
som eide abonnementet kunne toe sine hender.
--
Lasse G. Dahl <URL: http://www.lassedahl.com/ >

I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
Ola
2004-04-15 21:48:55 UTC
Post by Ole Irgens
Jeg har ikke finlest ADSL-kontraktene, men er det lov å gjøre slikt?
Ikke at noen kan hindre meg dersom jeg avtaler uformelt med naboene,
det blir jo som å koble flere PCer på samme linjen internt i huset.
Det er begrensninger på dette i kontraktene til til flere leverandører. Noen
sier at du ikke kan dele i det hele tatt (kun 1 PC), andre sier "kun egen
husstand".

Hvis du leter på gamle meldinger her i gruppen (bruk goggle.com) så
undersøkte jeg dette for den del måneder siden og la ut resultatet her.
Ola
Øystein Western
2004-04-22 15:44:44 UTC
Post by Ola
Post by Ole Irgens
[...]
Har nettopp vært i kontakt med Tiscali og Telenor angående dette. Deling av
ADSL linje finnes det ingen juridiske begrensninger på. De har nemlig ikke
noe med hva som foregår bak en eventuelt ruter.

øystein
Ole Irgens
2004-04-22 16:49:18 UTC
Post by Øystein Western
Har nettopp vært i kontakt med Tiscali og Telenor angående dette. Deling av
ADSL linje finnes det ingen juridiske begrensninger på. De har nemlig ikke
noe med hva som foregår bak en eventuelt ruter.
Jo. Telenor sier dette i sine vilkår:

"Kunden kan kun etablere nettverk innenfor egen husstand."

Du finner linken til vilkårene her:
http://privat.telenor.no/dinesider/Adsl/adsl.aspx?a=goAdslPriser

Så dermed har jeg i praksis besvart mitt eget spørsmål, ihvertfall hva
Telenor angår. Skal man inn på deling av ADSL med naboer, bør man nok
derfor kjøpe et bedrifts-abonnement og formalisere avtalen med naboen,
ihvertfall hvos alt skal gå for seg etter boken.
--
Mvh

OI
Frank
2004-04-22 22:43:11 UTC
Post by Øystein Western
Har nettopp vært i kontakt med Tiscali og Telenor angående dette. Deling av
ADSL linje finnes det ingen juridiske begrensninger på. De har nemlig ikke
noe med hva som foregår bak en eventuelt ruter.
Tele2 sier:
-----------

"... Kunden har ikke adgang til å sette opp nettverk utover Kundens
egen husstand.

Kunden har ikke adgang til å etablere en FTP og/eller WEB-basert
server tilknyttet Tjenesten ..."

http://www.tele2.no/go.cfm?id=3104

og

http://www.tele2.no/go.cfm?id=3105
Jørn Dahl-Stamnes
2004-04-29 11:23:26 UTC
Post by Frank
Post by Øystein Western
[...]
Og hva sier så NextGenTel? Er det noen som i det hele tatt tillater at kunder
setter opp FTP og/eller web-server hjemme?

--
Jørn Dahl-Stamnes
http://spiderman.novit.no/dahls/
Martin Strand
2004-04-29 12:14:13 UTC
Post by Jørn Dahl-Stamnes
Er det noen som i det hele tatt tillater
at kunder setter opp FTP og/eller web-server hjemme?
Catch, tror jeg. Filosofien deres er at straks kunden har betalt, kan
han/hun gjøre hva han/hun vil, så lenge han/hun ikke tjener penger på det.
Da trengs det bedriftsabonnement. Det er i alle fall beskjeden jeg har fått
fra dem.
--
mvh
Martin Strand
and so far I'm right on schedule!
Ole Irgens
2004-04-29 12:53:34 UTC
Post by Jørn Dahl-Stamnes
Og hva sier så NextGenTel? Er det noen som i det hele tatt tillater at kunder
setter opp FTP og/eller web-server hjemme?
Ja, det er ikke noe problem med NGT. Står ingenting om det i vilkårene
i alle fall.
--
Mvh

OI
Frank
2004-04-29 16:32:52 UTC
Post by Jørn Dahl-Stamnes
Og hva sier så NextGenTel? Er det noen som i det hele tatt tillater at kunder
setter opp FTP og/eller web-server hjemme?
Tror ikke noen bryr seg med FTP hjemme, så lenge den er
ment for privat bruk med brukernavn og passord -- og slik
uten anonym tilgang for flerfoldige brukere, og ditto foss
av opp-/nedlastninger ...
Anund Rannestad
2004-04-29 19:37:59 UTC
Post by Jørn Dahl-Stamnes
Og hva sier så NextGenTel? Er det noen som i det hele tatt tillater at kunder
setter opp FTP og/eller web-server hjemme?
Vel, da jeg som ny NGT-kunde januar 2001 sendte spm til Kundeservice om
hvordan jeg satte opp disse serverne, fikk jeg i hvert fall en hands-on
veiledning til hvordan jeg skulle gjøre det :)

(Kunnskapsnivå og responsiver hos kundeservice har siden den tid vært
preget av en sterkt nedadgående kurve, dog, men det er en helt annen
sak...)

NGT har også mulighet for å kjøpe fast ip for et tillegg av kr 100,- pr
mnd, for å gjøre det enklere å ha en ftp-, http eller annen server stående.

mvh
Anund Rannestad
Mats K
2004-04-29 20:41:14 UTC
Post by Anund Rannestad
Post by Jørn Dahl-Stamnes
[...]
Ikke kjøp en IP av NGT bruk en DynDNS tjeneste istede som for eksempel
www.no-ip.com.
Då får du et navn som ikke endrer seg æven om du endrer I(S)P!

Den eneste bakdelen er at du må ha en DynDNS klient gående som oppdaterer
DNS'en om du har fått ny IP, men den tar ikke mye krefter ur maskinen = nest
til ikke noe.

/Mats